Blog Yazarlarına 10 Altın İmla Önerisi

Yazı yazarken imla kurallarına dikkat etmek son derece önemlidir. Eğer blog yazarlığı söz konusu ise bu çok daha önemlidir. Neden, diye soracaklara hemen açıklayalım.

Ziyaretçilerin çoğu için bozuk bir imla ile yazılmış yazılar güven sorunu oluşturur. Yazara ve siteye bakışı olumsuz yönde etkiler. Yaptığınız işe ve ziyaretçilerinize olan saygınız sorgulanır hale gelebilir. Sitenizin başka siteler nezdindeki itibarı da azalır ve sitenize link vermek isteyecek kişiler bundan vazgeçebilir. Bu da, asıl amacı ziyaretçi çekmek, yazılarını geniş kitlelere ulaştırmak olan blog yazarı için hayal kırıklığı anlamına gelebilir. Ayrıca Google Pagerank değeri açısından da bir avantajı kaçırmış olursunuz.

10 imla önerisi
Gelin sözü uzatmadan 10 altın imla önerisine geçelim.

1. Temel noktalama işaretlerinden olan nokta, virgül, iki nokta üst üste, soru işareti, gibi işaretlerinin yerli yerinde kullanılmasına özen gösterilmeli.


2. Bu noktalama işaretlerinin ardından bir karakter boşluk bıraktıktan sonra yeni cümleye mutlaka büyük harf ile başlanmalı.


3. Paragrafların anlam bütünlüğü içerisinde oluşturulmasına dikkat edilmeli.

4. ..de ve ..da eklerinin yazımına özellikle dikkat edilmeli. Birleşik ve ayrı yazılması gereken de ve da eklerinin hangileri olduğu öncelikle öğrenilmeli ve gereken özen mutlaka gösterilmelidir. “Sen de mi Brütüs?

5. Bağlaç olan ..ki ayrı yazılır, mutlaka dikkat edilmeli. “Böyle de yatılmaz ki!

6. Soru eki olan mi, mı, mu, mü ekleri mutlaka ayrı yazılmalıdır. “Anladınız mı?

 

7. Özel isimler, cümleler, dizeler, kurum kuruluş isimleri, belirli bir tarih bildiren gün ve ay adları mutlaka büyük harf ile başlamalıdır.


8. İkilemeler ayrı yazılmalıdır. “ayrı ayrı


9. Özel isimlere getirilen ve bağlaç olmayan ekler ayraç ile ayrılmalıdır. “Ahmet’in sayfası

10. Ne ..ne bağlacı cümleyi zaten olumsuz yapar. Ayrıca yüklemi olumsuz yapmaya gerek yoktur. “Beni ne sen anladın ne de Ahmet anladı.

 

Yazar Hakkında: Bu satırların yazarı olan Hasan DEMİRPAZ, alışveriş, ürün karşılaştırması, ucuz ürün önerileri, deniz, balık, balıkçılık, güncel, teknoloji, yemek, aşk, sevgi gibi çok çeşitli konularda yazılar yazmakta olup yazıların tamamını www.ucuzucuzenucuz.com adresinden ve Facebook sayfasından takip edebilirsiniz.

24 yorum:

  1. Elimden geldigince dikkat ediyorum. Ama bazen hatalarda yapiyoruz. :)

    YanıtlaSil
  2. Hangimiz yapmıyoruz ki?
    madde 5: bağlaç olan ki ayrı yazılır :)

    YanıtlaSil
  3. Konu noktalama işaretleri olunca bile insan hata yapabiliyor; defalarca okuyup yazıyı düzeltmek gerekiyor. Ben de çok dikkat etmeme rağmen aynı hataları yapabiliyorum:) İzninizle bu yazıda gözüme çarpan hataları dile getireyim:
    2. maddede bu noktalama işaretlerinden sonra yeni cümleye büyük harfle başlanır diyor ya, virgülü ayrı tutmak lazım.
    9. maddede özel isimlere getirilen ekler ayraç ile ayrılmalı deniyor ya, ayraç yerine kesme işareti desek daha iyi olurdu.
    Gördüğünüz gibi titizlenince bu işin sonu olmuyor ama bu konuya iyi ki değinmişsiniz. Çünkü maalesef bir çok bloğu yazım hataları yüzünden okuyamıyorum, teşekkürler paylaşım için.

    YanıtlaSil
  4. İmla hakikaten önemli bir konu.
    Kısa hatırlatmalarınız yerinde olmuş.

    YanıtlaSil
  5. Çok yerinde bir paylaşım olmuş, teşekkürler. Blog yazarlarına hitaben böyle bir yazı yazmanız ne kadar da manidar, değil mi :) Benim gözümde blog yazarı zaten yazmayı seven, yazmayı bilen, fikri olan, dilbilgisi ve imla kurallarına hakim bir insan olmalı. Artık blog yazarlığının da anlamı değişti demek ki...

    YanıtlaSil
  6. Edit : Sende mi brütüs?

    YanıtlaSil
  7. vala ne kadar dikkat edersek edelim oluyor.... yine bir aksi hata

    YanıtlaSil
  8. Bu konuyla ilgili verdiğim bir örnek vardır ki gayet iyi anlatır durumu:
    İmlâya dikkat etmemeyi ilke edinmiş, kısaltmalar kullanan, eciş bücüş bir Türkçeyle yazılmış bir gazete ya da kitap düşünelim. Kaç kişinin tercihi olur?

    YanıtlaSil
  9. 'İki nokta üst üste' diye tabir yok. (:) için 'iki nokta' kâfi. "Dakika bir gol bir!" durumu olmuş. Böylesi bir yazı Türkçe öğretmenliği veya TDE mezunu biri tarafından yazılmalı ki bir güvenirliği ve anlamı olsun.

    YanıtlaSil
  10. Çok faydalı bir yazı devamını bekliyoruz.Bende bi not bırakmak istiyorum.
    İngilizcede" İ " harfi yoktur.Büyük i I şeklinde yazılır.
    FASHİON -Yanlış
    FASHION - Doğru
    :)

    YanıtlaSil
  11. Bence önemli bir detay olabilir ama bilgide önemli. Bilgi yoksa imla kuralı ne işe yarar ki :D

    YanıtlaSil
  12. Adsız'ın editi çok güldürdü beni :)

    Ama bir tarftan da, ayrı yazılması gereken ''de'' birleşik yazıldığında anlatılmak istenenden çok farklı bir anlam ortaya çıktığı da görüldü.

    -Sen de mi Brütüs?
    -?!
    -Öyleyse yıkıl Sezar!

    YanıtlaSil
  13. Evet çoğu zaman bu tip ufak hataları bende yapabiliyorum. Dil bilgisi öğretmenimin kulakları çınlasın!

    YanıtlaSil
  14. @Kızlı Erkekli Kedili
    Blog yazarı dilbilgisi ve imla kurallarına hakim olmalı mı derseniz bence öyle bir şart yok. Olsa elbette çok iyi olur ama akademik veya edebi içerikler oluşturmadığımız için sorun yok diye düşünüyorum.
    Bu arada blog yazarlığının tanımını nedir?

    @e-vren ;)
    Bu dediğiniz bir imla kuralı mı bilmiyorum ama iki noktanın yan yana mı yoksa üst üste mi yazılacağını nasıl ayırt edeceğiz o zaman?
    Yazıyı yazan arkaaşın mesleğini bilmiyorum ama bana tüm yazılanlar doğru bilgiler gibi geldi. O yüzden gönül rahatlığıyla yayınladım.Ben de yazsam bunları yazardım açıkçası.

    YanıtlaSil
  15. dikkat etmekte fada vardır fakat serdar hocanın dediği gibi şart değil bloglarda bazı hatalar bence blog sahibinin içtenliğini ve emeğini gösterir yani o yazının kendi emeğini gösterir ;)

    YanıtlaSil
  16. Yaptığınız her katkıya ayrı ayrı teşekkür ederim. Hepsini dikkatle okuduğum gibi elbette dikkate alacağım. Yorumlar ile ilgili birkaç noktaya değinmek istedim:
    Ayraç yerine kesme denilmesi evet, daha doğru. Virgülden sonra yazılan, yeni cümle değil ki büyük harfle başlasın. Yeni cümle diyerek ona vurgu yapmıştım zaten. İki nokta üst üste meselesinde yanlışlık olmadığını düşünüyorum. Serdar Bey'in nasıl ayırt edeceğimiz sorusu bu manada çok yerinde. Bu arada eğitim durumum ile ilgili bir açıklama yapmam gerekirse, üç ayrı üniversite diplomasına sahibim ancak mesleğim mühendis. Yazıyı kimin yazdığı önemli olmakla birlikte, kimi dikkate almak gerektiği üzerinde bir seçim yapmak daha doğru olur sanırım. Herkese sonsuz teşekkürler. Saygılarımla...

    YanıtlaSil
  17. Gerek web sitelerinde gerekse blog sitelerde, en önemli seo aracı bloğun özgün içerikle oluşturuluyor olmasıdır. İmla ise özgün içeriğin pasta cilası gibidir. Yazılarınızı allar pullar.

    YanıtlaSil
  18. Dikkatlice bir kac kez okuyup iyice ogrenmeliyim Hasan DEMİRPAZ bey ve Blog hocam Serdar beye cok tesekkur ederim.
    gercektarihdeposu.blogspot.com

    YanıtlaSil
  19. Bence blog yazarları imla hatalarını genellikle acele ettikleri için yapıyorlar. Hani belirli bir plan çerçevesi içerisinde içerik üretseler belki herhangi bir hata yapmayacaklar ama genellikle acele ve titiz olmayan şekilde içerik hazırladıkları için ya da sağdan soldan (ç)alıntı yaptıkları için normal olarak sık sık imla hataları da yapıyorlar maalesef. Bu imla hatalarından kurtulmanın bence en mantıklı yolu içerikleri belirli bir plan çerçevesi içerisinde yazmak ve kontrol etmek :)

    YanıtlaSil
  20. Teşekkür ederim Serdar hocam. Elimden geldiğince dikkat ediyorum fakat bazı yerlerde yanlışlık yapabiliyoruz değil mi? Buda insanlıktan kaynaklanıyor :)

    YanıtlaSil
  21. Düşünülerek ve üzerinde emek harcanmış bir makale de imla hatalarının en az seviyede olacağını düşünüyorum. Makaleye gösterilen ilgi de blogun ne kadar önemsendiğinin göstergesi olacağını düşünüyorum zaten..

    YanıtlaSil
  22. Ben de önemsiyorum imla konusunu. Arkadaşlarımdan bazen eleştiri alıyorum düzeltmeler yapınca, ama "İnternet Ağzı" (slm, nbr, mrb'ler nslsn hibi sessiz harfi yazmamalar gibi..) bizi ele geçirmesin diye dikkatli olmak lazım.

    YanıtlaSil
  23. Herkese Selamlar

    Başlıkların "Büyük harfler ile yazılmaması gerektiği" gibi kabul edilmiş bir usul var mıdır?

    YanıtlaSil

Blogger tarafından desteklenmektedir.