Türkiye'nin Sosyal Medya İstatistikleri

Bu yazı Emre Öklük tarafından Blog Hocam için yazılmıştır.

Facebook, Twitter gibi sosyal medya araçlarının en aktif kullanıldığı ülkelerden biri olan Türkiye, resmen  bu alanda madalya kazanmaya hak kazanmış bir durumda. Yapılan araştırmaların ortaya çıkardığı sonuçlar inanılmaz derecede hayret verici. Dönemin teknolojisiyle bu kadar iç içe olmak ilk bakışta heyecan verici, umutlandırıcı gibi görünse de bana göre işin aslı pek de öyle değil aslında.

Türkiye İstatistik Kurumu Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması 2013 verilerine göre 16-74 yaş grubu bireylerin yüzde 39,5'i interneti haftada en az bir defa kullanıyormuş. Aynı yaş grubunda internet kullanan bireylerin arasında düzenli internet kullanım oranı ise yüzde 91,6. Financial Times'a göre ise Türkiye'de internet kullanıcısı sayısı 36,455,000.

Gerçekten de hayret verici değil mi? 75 milyon nüfüsa sahip bir ülkede 36 milyonun üzerinde birey interneti aktif bir şekilde kullanıyor. Bir de bu 36 milyon insanın interneti ne amaçla kullandığına bakalım isterseniz.

Webrazzi sitesinin aktardığı bilgilere göre Foursquare'da Türkiye, ABD'den sonra dünyada en çok check-in yapılan ikinci ülkeymiş. Bu sonuçla görülüyor ki Türkiye, yoğun nüfüslu, internetin aktif kullanıldığı Avrupa ve Asya ülekelerini bu konuda geride bırakmış.



36 milyon internet kullanıcısının yüzde 31.10'u ise Twitter kullanıyormuş. İşte en hayret verici nokta bu ki, bu istatistik Türkiye'yi dünyada Twitter kullanımında birinci sıraya yerleştirmiş. Bu yüzde rakama döktüğümüzde Türkiye'de 11 milyon 337 bin Twitter kullanıcısı olduğunu gösteriyor. TTNet tarafından yapılan araştırmaya göre ise geçtiğimiz Şubat ayında Türkiye'de Facebook kullanıcı sayısının 32 milyonu aştığı belirtilmiştir. Google+ kullanıcısı 1 milyon, Twitter kullanıcısı 6 milyon ve Linkedin kullanıcısı 1 milyon civarındadır.

Önceden lüks olarak görülen bilgisayar ve internet artık çoğu insanın sadece elini çebine atarak ulaşabileceği bir konumda ve ülkemizde bu imkanı kullanan birey sayısı oldukça fazla. Bu noktada ortaya çıkan soru ise internet veya sosyal medyanın ne derecede olumlu kullanıldığı.

Türkçe web sitelerine bakacak olursak blog çöplüğünden geçilmiyor, kopyala yapıştır yayıncılık almış başını gidiyor, Facebook, Twitter ve Foursquare'da insanların ne yaptığı, ne yeyip içtiği ve nereye gittiğinden başka bir şey önemli değil. (Bir de ülkesini sanki sosyal medya üzerinden kurtaracağını düşünen işgüzarlar var ya; o konuyu hiç açmayın işte.) Bana soracak olursanız kullanmış olmak için kullanmaktan başka yaptığımız bir şey yok interneti. Eğer biz, interneti gerçekten verimli kullansaydık Twitter'da değil de Türk yapımı bir sosyal paylaşım sitesinde rekor kırmış olurduk. Ya da android ve IOS markette en çok indirilen uygulama Türk yapımı bir sosyal paylaşım uygulaması olurdu. Veya başka bir şey.

Neyse, buradan sonra yorumu sizlere bırakıyorum. Bu yazımda konuyla ilgili istatistikleri sizlere sunmak istedim, eğer ülkemizde internet kullanımının verimliliğiyle ilgili bütün yorumlarımı merak ederseniz Türkiye'nin İnternetle İmtihanı adlı yazımda naçizane bir kaç fikrime ulaşabilirsiniz.

Saygılarımla
 
Yazar Hakkında: Yaklaşık üç senedir kişisel blog yazarlığı ' yapmaya çalışmaktayım '. İlk defa bu kadar kararlı ve düzenli olarak Nisan 2014'te emreokluk.com adıyla oluşturduğum blogumla blog dünyasına adımımı atıyorum. Kişisel, her telden yazılarımı blogumda sunmaktayım.

Blog: emreokluk.com
İletişim: oklukk@gmail.com

10 yorum:

  1. Sosyal medya denilen yerlerde;
    içilen Türk kahvelerinin telvelerini görmekten,
    kumpir "keyfi" yapanlardan,
    gittiği her adımı herkese duyuranlardan,
    bitmek bilmeyen ve sonu "keyfi" ile biten tüm aktivitelerden iğrenmeye başladım.

    Ki ben sadece facebook kullancısıyım ve bir de blogum var.
    Bunun tivitırı var, instagramı var, ne bileyim nesi var.
    Arada güzel ve faydalı şeyler de görmüyorum desem yalan olur.
    Ama genel kitle yukarıda yazdıklarım şeklinde kullanıyor bu alanları.
    Bir de moda tabiriyle "klavye delikanlıları" var ki, hiç bahsetmiyorum.

    YanıtlaSil
  2. sosyal medyadan ülke kurtarılmaz ama bir şeyleri harekete geçirdiği de kesin yoksa kimse bu kadar uğraşmazdı twitterı youtube kapatmak için. bu da bir güçtür, kullanamsını bilene. çok hafife almışsınız o konuyu.

    YanıtlaSil
  3. @Mert Koyutürk
    Yazarken aynı şeyi ben de düşündüm, sosyal medya bazen etkili olabiliyor bu konuda fakat. Belirli bir kesim ülke meselelerini konuşurken sosyal medyada atıp tutmasına rağmen bunun dışında yaptığı başka hiç bir şey yok. Kimi kesim de meydanlara çıkıp taşkınlık yaratmaktan başka bir şey yapmıyor. Aradaki çizgiyi iyi anlamak ve bunu gerçekleştirmek gerekiyor. Bu nedenle o cümleyi yazmaktan vazgeçmedim.

    YanıtlaSil
  4. sosyal medyanın artık ne kadar önemli olduğu bir kez ortaya çıkıyor

    YanıtlaSil
  5. İstatistiklere göre bazı konularda 1. Olmak, eğer nitelik yoksa hiç önemli değil. Foursuqare, gezdim tozdum; instagram, yedim içtim havası atmak; facebook dedikodu kaynağı olarak kullanılıyorsa bu ülkede gerisi teferruat. Otobüste parkta elindeki akıllı cep telefonlarında elalemin paylaştığı fotoğraflara saçma sapan sayfaların manasız karikatürlerine bakıyor çoğunluk. Ben bir şey üretip ortaya kotanı görmedim; hep bir dikizleme röntgencilik veya başkalarının hayatlarını imrenme halindeyiz. Sekiz yılın sonunda insanların görgüsüzlüklerinden sıkılıp facebooktan profil okarak çekilmemin en büyük sebebi de budur.

    yine yazıda değinilen sosyal medya üzerinden vatan millet kurtarma çabasına yönelik eleştiriye ben de katılıyorum. Ha köy kahvesinde hükumet devirip hükumet kurmuşsun ha twitter'da... aynı şey benim için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkürler. Aynı fikirde olduğum insanları görmek sevindirici benim için. Ben de sadece facebook kullanıyorum, o da bazen facebooktan iletişim kurmak zorunda kalıyorum bazı tanıdıklarımla. Onun dışında sosyal medyadan tamamen uzak kalmamak için paylaşımlara göz gezdiriyorum. Çünkü günümüzde insanların hayatını etkileyen en önemli şeylerden biri sosyal medya olmuş durumda.

      Sil
  6. Hocam furkanozkanweb.blogspot.com benim blogum bugün nedense spam algılandı 2 gün içinde sorunu çözeriza fila ndiyo blogger eğer blogum açılmazsa ben yedeğini indirmiştim beratozkan.com yapacam sıralamması yine düşermi.

    YanıtlaSil
  7. Güzel anlatım olmuş :)

    YanıtlaSil
  8. Severek takip ettiğim , paylaşımlarından çok şey öğrendiğim blogunuzu takibe almayı unuttuğumu farkettim :( ve bu da bir güzelliğe vesile oldu tam 2000 . izleyiciniz oldum :)

    YanıtlaSil
  9. Kendimi istatistiklerden engellemek istiyorum nasıl yapabilirim

    YanıtlaSil

Blogger tarafından desteklenmektedir.